Kasvakaa
armossa
Siksi,
rakkaani, kun tätä odotatte, pyrkikää siihen, että teidät havaittaisiin
tahrattomiksi ja nuhteettomiksi hänen edessään ja teillä olisi rauha.
15. Lukekaa
Herramme pitkämielisyys pelastukseksi, niin kuin myös rakas veljemme Paavali on
hänelle annetun viisauden mukaan teille kirjoittanut.
16. Näin hän
tekee kaikissa kirjeissään, kun hän puhuu näistä asioista. Tosin noissa
kirjeissä on yhtä ja toista vaikeatajuistakin, mitä tietämättömät ja epävakaat
vääristelevät, niin kuin muitakin Kirjoituksia, omaksi kadotuksekseen.
17.
Rakkaani, koska te siis tiedätte tämän jo ennalta, olkaa varuillanne, ettei
jumalattomien eksytys tempaa teitä mukaansa ettekä lankea pois omalta lujalta
pohjaltanne.
18. Kasvakaa
meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen armossa ja tuntemisessa.
Hänelle kunnia nyt ja aina iankaikkisuuden päivään! Aamen. (2. Pietarin kirje,
luku 3)
(Novum
jae jakeelta etenevä kommentaari: 2Piet. 3:14-18)
14.Koska
vain vanhurskaus pysyy voimassa uudessakin maailmassa, on tärkeää, että
kristityt elävät vanhurskasta ja pyhää elämää. Toivo auttaa heitä vaeltamaan
näin. Tämän uskon ja elämän välisen yhteyden valheenopettajat olivat rikkoneet.
Heidän toivonsa perustui maallisiin ja heidän elämänsä oli saastaista.
Tarkoitus on, että heijastamme Herran omaa mielenlaatua, hänen, joka oli
virheetön ja tahraton (1 Piet 1:19). Se, mitä odotamme, kannustaa meitä tähän.
15.Kehotettuaan
henkilökohtaiseen puhtauteen Pietari vetoaa lukijoihinsa, että nämä tutkisivat
mm. Paavalin kirjeitä. Todennäköisesti Pietari tarkoittaa Paavalin kaikissa
kirjeissä olevaa opetusta siitä, että uskovien olisi vietettävä pyhää elämää
vaeltaen valkeudessa lopun aikana. Samaa aihetta Pietarikin on nyt käsitellyt.
16."Vaikeatajuinen
(dysnoêtos)", esiintyy Ut:ssa vain tässä, mutta sitä käytettiin
esimerkiksi oraakkelin ennustuksista. Paavalin kirjeissä oli yhtä ja toista
sellaista, jota oli vaikea ymmärtää ja joka voitiin tulkita väärin. Ne, jotka
selittivät väärin hänen opetuksensa armosta, saattoivat käyttää sitä syntinsä
puolustukseksi (Room 6:1). Oppi kristityn vapaudesta saattoi väärän selityksen
johdosta johtaa siveettömyyteen (Gal 5:13). Oppi uskosta voitiin tulkita väärin
siten, että kristityn on tarpeetonta tehdä hyviä tekoja (Jaak 2:14 ss.).
"Tietämättömät" ja "vakaantumattomat" ovat niitä, jotka
ovat vaarassa joutua valheenopettajien eksyttämiksi. Vrt. 2:14. - Pietaria ei
enää voida pitää oppimattomana! "Muut kirjoitukset", Vanhan
testamentin kirjoitukset, joita käytettiin seurakunnan jumalanpalveluksissa.
Tässä Paavalin kirjeet rinnastetaan näihin, mikä osoittaa, että niitä pidettiin
pyhinä kirjoituksina.
17.Rakkaudesta
lukijoihinsa apostoli on puhunut avoimesti heitä uhkaavista vaaroista. Saman
rakkauden valtaamana hän kirjoittaa loppukehotuksensa. Hän jatkaa tässä jakeen
14 ajatusta. He tietävät, että eksyttäjiä varmasti tulee. Hän on varoittanut
heitä etukäteen. Heidän velvollisuutensa on valvoa ja varjella sitä elämää,
jonka he ovat saaneet Herralta. Ilmaisu "mukaansa tempaamina" korostaa
sitä, että jos he ovat liian paljon tekemisissä eksyttäjien kanssa, he joutuvat
pois Kristuksesta. "Luja pohja (stêrigmos)", 'kiinteä asema ja
suunta', ilmaisu esiintyy Ut:ssa vain tässä. Muissa kirjoituksissa se kuvaa
tähtien kiinteää asemaa ja valon säteen kiinteätä suuntaa. Sana on peräisin
samasta juuresta kuin se sana, jota Jeesus käytti kehottaessaan Pietaria
vahvistamaan veljiään (Luuk 22:32).
18.Heidän
tulee siis seistä lujina, niin etteivät he lankea pois omalta lujalta
pohjaltaan (j. 17), mutta sen lisäksi heidän tulee myös "kasvaa".
Kirje päättyy samaan ajatukseen, jolla se alkoikin, nimittäin hengelliseen
kasvamiseen (vrt. 1:5 ss.). Kristityn elämä on alituista eteenpäin menoa.
Pietari oli opettanut, että kaikkien tulee kunnioittaa Poikaa, niin kuin he
kunnioittavat Isää (Joh 5:23). Valheenopettajat, jotka luopuivat Kristuksesta
elämässä ja opissa, joutuivat hänestä eroon myös ikuisiksi ajoiksi.
"Iankaikkisuuden päivään", siihen päivään, joka ei lopu koskaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti