Hän, Jeesus Kristus, on tullut veden ja veren kautta - ei
ainoastaan vedessä vaan vedessä ja veressä. Ja Henki on se, joka todistaa,
sillä Henki on totuus.
7. On kolme todistajaa:
8. Henki, vesi ja veri, ja nämä kolme pitävät yhtä.
9. Jos hyväksymme ihmisten todistuksen, niin onhan Jumalan
todistus vielä suurempi. Tämä on Jumalan todistus: hän on todistanut Pojastaan.
10. Joka uskoo Jumalan Poikaan, hänellä on tämä todistus
sisimmässään. Joka ei usko Jumalaa, tekee hänestä valehtelijan, koska hän ei
usko todistusta, jonka Jumala on antanut Pojastaan.
11. Ja tämä on se todistus: Jumala on antanut meille
iankaikkisen elämän, ja tämä elämä on hänen Pojassaan.
12. Jolla on Poika, sillä on elämä. Jolla ei Jumalan Poikaa
ole, sillä ei ole elämää. (1. Joh.5.)
(Novum jae jakeelta etenevä kommentaari: 1Joh. 5:6-12)
Todistus Jumalan Pojasta
6.Apostoli korostaa todistusta siitä, että Jeesus on Jumalan
Poika. Hän viittaa kolmeen tunnettuun käsitteeseen: "vesi, veri" ja
"Henki". Nämä kolme pitävät yhtä (j. 8), todistavat samaa.
Tästä raamatunkohdasta on paljon erilaisia tulkintoja.
Joidenkin mukaan vesi viittaa Jeesuksen puhtaaseen elämään ja vesi ja veri
yhdessä kuvaavat hänen kastettaan ja kuolemaansa. Toisten mielestä tässä on
puhe siitä vedestä ja verestä, joka vuoti hänen kyljestään ristillä (Joh
19:34). Eräiden mielestä vesi kuvaa Jumalan sanaa.
7.Laki edellytti kahta tai kolmea todistajaa, ennen kuin
todistus voitiin hyväksyä (5 Moos 17:6; 19:15). Tässä annettavat todistukset
ovat yhtäpitävät (j. 8), ja preesensmuoto viittaa siihen, että ne ovat pysyviä.
8.Tämä kolminkertainen, yhtäpitävä todistus puhuu elämästä
(j. 11). Todistuksella on yksi tarkoitus, ja siitä on seurauksena yksi tulos.
Jos hyväksymme ihmisten todistuksen, kun se tyydyttää lain asettamat
vaatimukset, miten paljon ennemmin meidän pitääkään hyväksyä Jumalan itsensä
antama todistus? Vrt. j. 9. Jeesusta vastaan käydyssä oikeudenkäynnissä
lausutut väärät todistukset eivät olleet yhtäpitäviä (Mark 14:56,59). Oikeat
todistajat pitävät yhtä. Kolminkertainen todistus on Jumalan todistus Pojastaan.
9.Niin Henki, vesi kuin verikin todistavat Kristuksesta, ja
koska Jumala on kaiken alullepanija, todistukset ovat yhtäpitäviä. Jumala on
todistanut Pojastaan historiallisesti veden ja veren kautta, ja hän todistaa
hänestä uskovien sydämissä tänään Henkensä kautta. Tämä jumalallinen todistus
tulee ottaa vastaan kiitollisena ja nöyränä. Se on suurempi kuin kaikki
inhimilliset todistukset. Vrt. Joh 5:36.
10.Se, joka kieltäytyy uskomasta Jumalan Pojastaan antamaa
todistusta, "tekee hänet valhettelijaksi". Todistuksen tarkoitus on,
että me uskoisimme Jeesukseen. Sillä joka uskoo häneen, "on todistus
itsessänsä"; hän saa vielä voimakkaamman vakuutuksen ja varmuuden Hengen
sisäisen todistuksen kautta. Jumalan Henki todistaa meidän henkemme kanssa,
että olemme Jumalan lapsia (Room 8:16). Epäusko ei ole vain valitettava
erehdys. Se on karkea synti (Joh 16:9). Synti on ennen kaikkea siinä, ette
vastustamme totuutta Jumalasta ja leimaamme hänet vilpilliseksi,
valehtelijaksi. Johannes Kastaja sanoi, että se joka ottaa vastaan todistuksen
Jeesuksesta, Jumalan Pojasta, vahvistaa samalla, että Jumala on totinen,
totuudellinen (Joh 3:33).
11.Johannes jättää nyt ne, jotka eivät usko, ja kuvailee
lyhyesti sitä siunausta, jonka uskovat ovat saaneet ottamalla vastaan Jumalan
todistuksen. "Iankaikkinen elämä" on Jumalan lahja niille, jotka
uskovat hänen Poikaansa. Tämä elämän lahja on Jumalan lopullinen todistus
Pojasta (j. 20). "Iankaikkinen (aiènios)" merkitsee enemmän kuin vain
ikuisesti kestävää. Elämä, joka ei koskaan lopu, voi olla yhtä hyvin kirous
kuin siunauskin. Iankaikkinen elämä on Jumalalta saatu elämä. Se on elämän
korkein muoto. Siitä voi päästä osalliseksi jo täällä, mutta iankaikkinen elämä
tarvitsee ikuisuuden tullakseen täydelliseksi.
12.Sillä, joka uskoo Jeesukseen Kristukseen, on iankaikkinen
elämä jo täällä - hän on pelastettu. Iankaikkista elämää ei voi ansaita, vaan
se otetaan vastaan armosta uskomalla Kristukseen. Koska iankaikkinen elämä on
Jumalan elämää, voimme ottaa sen vastaan vain oppimalla tuntemaan Jumalaa,
lähestymällä häntä ja lepäämällä hänessä. Se voi tapahtua ainoastaan
Kristuksessa, joka on raivannut uuden ja elävän tien Jumalan luo, Hebr
10:19-23.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti