Osa 11. Jumalan lapset ja Paholaisen lapset
Ja nyt,
lapset, pysykää hänessä, että meillä hänen ilmestyessään olisi rohkea luottamus
emmekä joutuisi häveten väistymään hänen luotaan, kun hän tulee.
29. Jos
kerran tiedätte, että hän on vanhurskas, te myös ymmärrätte, että jokainen, joka
noudattaa vanhurskautta, on syntynyt hänestä. (1. Joh. 2.)
Katsokaa,
millaista rakkautta Isä on meille osoittanut, että meitä kutsutaan Jumalan
lapsiksi, joita me olemmekin. Siksi maailma ei tunne meitä, eihän se tunne
häntäkään.
2. Rakkaani,
nyt me olemme Jumalan lapsia, eikä vielä ole käynyt ilmi, mitä meistä tulee. Me
tiedämme tulevamme hänen kaltaisikseen, kun hän ilmestyy, sillä me saamme nähdä
hänet sellaisena kuin hän on.
3. Jokainen,
joka panee häneen tämän toivon, puhdistaa itsensä, niin kuin hän on puhdas.
4. Jokainen,
joka tekee syntiä, harjoittaa laittomuutta, sillä synti on laittomuutta.
5. Te
tiedätte, että hän ilmestyi ottamaan pois synnit. Hänessä ei ole syntiä.
6. Ei
kukaan, joka pysyy hänessä, tee syntiä, eikä kukaan, joka tekee syntiä, ole
häntä nähnyt eikä häntä tuntenut.
7. Lapset,
älköön kukaan saako teitä eksyttää. Joka noudattaa vanhurskautta, on
vanhurskas, niin kuin hän on vanhurskas.
8. Joka
tekee syntiä, on Paholaisesta, sillä Paholainen on tehnyt syntiä alusta asti.
Sitä varten Jumalan Poika ilmestyi, että hän tekisi tyhjäksi Paholaisen teot.
9. Ei
yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä. Hän
ei voi tehdä syntiä, koska on syntynyt Jumalasta.
10. Tästä
käy ilmi, ketkä ovat Jumalan lapsia ja ketkä Paholaisen lapsia: se, joka ei
noudata vanhurskautta, ei ole Jumalasta, ei myöskään se, joka ei rakasta
veljeään. (1. Joh. 3.)
(Novum
jae jakeelta etenevä kommentaari: 1Joh. 2:28-29)
28.Apostoli
puhuttelee tässäkin "lapsukaisia", tarkoittaen kuten jakeessa 12
kaikenikäisiä uskovia kaikissa kasvun vaiheissa. Toistaessaan kehotuksensa
Johannes puhuu kuin rakastava isä lapsilleen. "Ilmestyminen" on
Jeesuksen tulemus. Sanat "ilmestyminen" (verbi "faneroè")
ja "tulemus (parçsia)" kuvaavat yhdessä Herran paluuta. Hän, joka nyt
on poissa, tulee henkilökohtaisesti, persoonana. Hän, joka nyt on näkymätön,
näyttäytyy näkyvällä tavalla. Ihmiset tulevat reagoimaan kahdella tavalla hänen
tulemukseensa. Toiset ovat rohkealla mielellä, mutta toiset joutuvat häpeään.
29.Jos
Jumala on vanhurskas, on luonnollista, että vanhurskautta tekevät ovat
syntyisin hänestä. Lapsessa näkyy isän luonteenlaatua, koska hän on tämän
luonnosta osallinen. Ihmisen vanhurskaus on niin ollen todiste
uudestisyntymisestä, ei sen syy eikä edellytys. Tietämisestä on johdonmukaisena
seurauksena se, etteivät Jumalan lapset saa olla tämän maailman ihmisten
kaltaisia. Heidän tulee muistuttaa Jumalaa.
(Novum
jae jakeelta etenevä kommentaari: 1Joh. 3:1-10)
Jumalan
lasten tuntomerkki - rakkaus
1.Jae kuuluu
yhteen edellisen luvun viimeisen jakeen kanssa. Meidän vanhurskaat tekomme ovat
merkki siitä, että Jumala on suuressa rakkaudessaan adoptoinut meidät
lapsikseen. Hyvät teot eivät pelasta meitä, mutta ne osoittavat. että olemme
armosta pelastetut. Meitä ei ainoastaan kutsuta Jumalan lapsiksi, vaan me
todella "olemme" hänen lapsiaan. "Minkäkaltainen
(potapos)", alun perin: 'Mistä maasta?' Isän rakkaus on niin ylimaallista,
niin vierasta tälle maailmalle, että voidaan ihmetellen kysyä, mistä maasta se
on peräisin. Sana ilmaisee aina ihmetystä.
2.Se, että
olemme lapsia, takaa meille turvatun tulevaisuuden. Koska "olemme"
Jumalan lapsia, meillä on jatkuvasti kaikki ne mahdollisuudet, joita tämä
lapseus tuo mukanaan. Tiedämme kovin vähän hengellisistä ja kirkastetuista
ruumiista emmekä mitenkään kykene kuvittelemaan, millaisia ne todella ovat.
Mutta yhden asian tiedämme, ja juuri se on kaikkein tärkeintä: näemme
Jeesuksen, ja hänet nähdessämme me muutumme. Emme tiedä sen enempää ensinnäkään
siksi, ettemme pysty ymmärtämään sitä, ja toiseksi siksi että olemme vasta
matkalla sitä kohti, mitä meistä lopulta tulee.
3."Toivo"
on voimakkain yllyke puhtaaseen elämään. Sitä ei mainita puhtauden
välttämättömänä edellytyksenä, mutta puhtaus on toivon väistämätön tulos.
Kristillinen toivo ei mitenkään voi viihtyä moraalisessa
välinpitämättömyydessä. Kristityn puhdistautuminen tulee ymmärtää sen totuuden
valossa, että Jeesuksen veri puhdistaa kaikesta synnistä (1:7).
4.Tämä on
ehdoton tosiasia. "Jokainen" on sama ilmaisu kuin 2:29:ssa, jossa
puhutaan niistä, jotka tekevät vanhurskauden, ja 3:3:ssa, jossa mainitaan ne,
joilla on toivo. Toinen puhdistaa itsensä ja antaa Jumalan armon vaikuttaa
itsessään tekemällä sitä, mikä on oikein ja vanhurskasta. Toinen taas jatkaa synnin
ja laittomuuden tekemistä, vaikka Jumala inhoaa sitä. Toinen on Jumalan, toinen
perkeleen lapsi (j. 10).
5.Koska
Kristus oli synnitön, hänellä oli valta poistaa uhrillaan synti. Tämä oli
ihmiseksi tulemisen tarkoitus. "Synnit" kuvaa niitä lukuisia tekoja,
joissa ihmiskunnan syntisyys ilmenee.
6.Sanat
"pysyy" ja "syntiä tekee" ilmentävät kieliopillisesti
pysyvää tilaa. Kristuksessa pysyminen ja samalla edelleen synnissä eläminen on
aivan mahdotonta. Yksi ainoa syntinen tekokin kyllä sotii Kristuksessa pysymistä
vastaan, mutta kuten muuallakin, apostoli tarkoittaa tässä mielenlaatua ja
asennetta, ei yksittäisiä tekoja. Tekosynneistä hän puhui 1:8-10:ssä. Se, joka
on oppinut tuntemaan Kristuksen, ei jatka synnissä elämistä. Kristuksessa
pysyminen merkitsee yhteyttä Jumalan kanssa, ja se saa aikaan halun noudattaa
Jumalan tahtoa.
7.Tämä on
vakava varoitus nikolaiittain opista (ks. Ilm 2:6), jonka mukaan pyhitys ja
siveetön elämä oli mahdollista sovittaa yhteen. Varoitus korostaa väärien
oppien vakavuutta. On mahdollista teeskennellä hengellistä elämää ja elää
samalla synnissä. Se, joka tekee jatkuvasti vanhurskaita tekoja, osoittaa
olevansa yhtä vanhurskaan Jumalan kanssa.
8.Jumalan ja
hänen lastensa välisen jumalallisen suhteen vastakohtana on pahuuden hengen ja
ihmisten yhteys. Perkele ei tietenkään ole kenenkään elämän alku, mutta hän on
synnin alkulähde. Sen tähden syntistä elämää viettävä on henkisesti yhteydessä
saatanaan. Synti sai alkunsa, kun saatana teki ensimmäisen kerran syntiä.
Jumalan Poika tuli uudistamaan sen, minkä perkele oli turmellut. Voitollaan hän
mursi saatanan vallan. Tämä ei kuitenkaan merkitse sitä, että koko ihmiskunta
olisi sen perusteella synnin vaikutuksista vapaa.
9.Jumalasta
syntyneen on mahdotonta elää synnissä. Tässä tarkoitetaan synnin tekemistä
jatkuvana tapana. Synnissä elävä osoittaa, ettei hänessä ole Kristuksen elämää.
Sanonta "eikä hän saata syntiä tehdä" ei tarkoita yksittäisiä tekoja,
vaan synnissä elämistä. Sellainen ei ole ainoastaan moraalista järjettömyyttä,
vaan sula mahdottomuus sen elämän vuoksi, joka on tullut uskovan osaksi.
"Jumalan siemen" on Jumalan Henki, joka tekee Jumalan sanan kautta
työtä ihmisessä. Vrt. 1 Piet 1:23.
10.Johannes
esittää lukijoilleen helposti ymmärrettävän todisteen. Hän mainitsee erään vanhurskauden
ilmenemismuodon, joka itse asiassa on kaiken muun perusta, nimittäin
veljesrakkauden (Room 13:9). Jakeessa 9 apostoli mainitsi, mikä Jumalan
lapsille on ominaista. Tässä jakeessa hän paljastaa myös perkeleen lapset. Ero
tulee selvästi esiin. Elämäntapa osoittaa, onko ihminen Jumalan vai perkeleen
lapsi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti