Osa 12. Veljesrakkaus
Tämä on se
sanoma, jonka te alusta asti olette kuulleet: meidän tulee rakastaa toinen
toistamme
12. eikä
olla niin kuin Kain, joka oli Pahasta ja tappoi veljensä. Ja miksi hän tappoi
tämän? Siksi, että hänen omat tekonsa olivat pahoja mutta hänen veljensä teot
vanhurskaita.
13. Älkää
ihmetelkö, veljet, jos maailma teitä vihaa.
14. Me
tiedämme siirtyneemme kuolemasta elämään, sillä me rakastamme veljiä. Joka ei
rakasta, pysyy kuoleman vallassa.
15.
Jokainen, joka vihaa veljeään, on murhaaja. Te tiedätte, ettei yhdelläkään
murhaajalla ole iankaikkista elämää, joka hänessä pysyisi.
16. Siitä me
olemme oppineet tuntemaan rakkauden, että hän antoi henkensä meidän
puolestamme. Meidänkin tulee antaa henkemme veljiemme puolesta.
17. Jos
joku, jolla on maallista omaisuutta, näkee veljensä olevan puutteessa mutta
sulkee häneltä sydämensä, kuinka Jumalan rakkaus pysyisi hänessä? (1. Joh. 3.)
(Novum
jae jakeelta etenevä kommentaari: 1Joh. 3:11-17)
11.Emme voi
odottaa osaksemme rakkautta maailman taholta (j. 13), mutta kristittyjen
parissa keskinäisen rakkauden tulee vallita. Tämän he olivat kuulleet jo alusta
lähtien. Se oli ensimmäisiä asioita, joita heille uskovina teroitettiin, ja
sitä oli toistettu yhä uudelleen. Evankeliumi ei ainoastaan pelasta, vaan se
myös yhdistää ihmiset Kristuksessa. Se luo heihin sen rakkauden, joka ilmestyi
hänessä. Tähän rakkauteen sisältyvät kaikki Hengen hedelmät ja se täyttää Jumalan
lain.
12."Kain"
on esimerkki rakkaudettomasta veljestä. "Pahat teot" ilmentävät
luonnetta, joka nauttii siitä, mikä on pahaa. Vanhurskaus ärsyttää aina
sellaisia ihmisiä, jotka iloitsevat pahuudesta, ja nuo tunteet ilmenevät
ennemmin tai myöhemmin tekoina. Teot osoittavat, kenelle ihminen kuuluu ja
kehen hän on sitoutunut. Kain osoitti henkisen sukulaisuutensa pahan kanssa
surmaamalla veljensä.
13.Koska
maailma on sitä mitä se on, se tulee aina vihaamaan Jumalan omia. Jeesus sanoi
tämän aivan selvästi (Joh 15:18-21). Siksi tätä vihaa ei ole tarpeen
hämmästellä. 2:15-19:n mukaan Johannes sisällyttää käsitteeseen
"maailma" kaikki antikristukset, jotka erityisesti yrittävät rikkoa
kristittyjen yhteyttä. Kainin henki on luonteenomainen hänen moraalisille
jälkeläisilleen. "Jos" kuvaa vihaa tosiasiana eikä pelkkänä
mahdollisuutena.
14.Vihatkoon
maailma - "me rakastamme". Rakkaus veljiä kohtaan antaa myös
tietoisuuden siitä, että meillä on iankaikkinen elämä. Johannes samaistuu
lukijoihinsa tässä vakuutuksessa. "Me tiedämme" ilmaisee jotakin
todellista. Kristityksi tuleminen ei merkitse enempää eikä vähempää kuin
ylösnousemusta, herättämistä hengellisestä kuolemasta iankaikkiseen elämään
(Joh 5:24). Rakkautta sanotaan Raamatussa Hengen ensimmäiseksi hedelmäksi (Gal
5:22), oikean uskon merkiksi (Gal 5:6) ja suurimmaksi niistä kolmesta, jotka
pysyvät (usko, toivo ja rakkaus). Ilman sitä me emme ole mitään (1 Kor
13:2,8,13). Ne, jotka eivät rakasta, ovat pimeydessä (2:9,11).
15.Rakkaus
ja viha ovat toisensa poissulkevia, samoin kuin valo ja pimeys, elämä ja
kuolema. Johannes toteaa, että rakkauden puuttuminen on osoitus hengellisestä
kuolemasta. Johannes ei tarkoita sitä, ettei murhaajalla olisi mahdollisuutta
tehdä parannusta ja pelastua. Hän sanoo vain yleisesti, ettei yhdelläkään
murhaajalla ole osuutta iankaikkiseen elämään. Koska asia on niin, myöskään
veljeään vihaavalla ei ole iankaikkista elämää, koska vihaaminen on yhtä vakava
rikkomus kuin murhaaminen. Vrt. Matt 5:21 ss. Viha on murhaamista, sillä ihminen
toivoo kuolemaa vihaamalleen henkilölle. Motiivi on olemassa, vaikka tekoa ei
suoritettaisikaan, ja Jumala tuomitsee vaikuttimetkin.
16.Tämä on
sitä rakkautta, jonka tulee olla Jumalan lasten tuntomerkkinä. Kristitty on
todellakin kokenut mitä rakkaus on, nimittäin siinä, kun Kristus kuoli
syntisten puolesta. Suurempaa todistusta rakkaudesta ei voi olla. Vrt. Room
5:6-8. Viha ilmeni Kainin veljesmurhana, kun taas rakkaus ilmeni Kristuksen
uhrikuolemana meidän puolestamme. Me emme voi antaa sijaisuhria toisten
puolesta, mutta Kristuksen teko asetettiin uskovan mittapuuksi rakkauden
osoittamisessa.
17.Olisi
aivan väärin luulla, että todellista rakkautta voi osoittaa vain tekemällä
suuria ja merkittäviä tekoja, kuten esimerkiksi antamalla henkensä. Suurempi sulkee
sisäänsä pienemmän. Oikean rakkauden koetuksia eivät niinkään ole sankarilliset
teot kuin jokapäiväiset uhraukset. "Hyvyys (bios)", oikeastaan
'elämä', tässä 'elämän tarpeet, omaisuus'. "Nähdä (theèreè)", ei vain
luoda pikainen silmäys johonkin. vaan katsoa niin tarkkaan, että ymmärtää mistä
on kysymys.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti