maanantai 29. heinäkuuta 2019

JEESUKSEN TULEMUS 12/20


Osa 12. Veljesrakkaus


Tämä on se sanoma, jonka te alusta asti olette kuulleet: meidän tulee rakastaa toinen toistamme
12. eikä olla niin kuin Kain, joka oli Pahasta ja tappoi veljensä. Ja miksi hän tappoi tämän? Siksi, että hänen omat tekonsa olivat pahoja mutta hänen veljensä teot vanhurskaita.
13. Älkää ihmetelkö, veljet, jos maailma teitä vihaa.
14. Me tiedämme siirtyneemme kuolemasta elämään, sillä me rakastamme veljiä. Joka ei rakasta, pysyy kuoleman vallassa.
15. Jokainen, joka vihaa veljeään, on murhaaja. Te tiedätte, ettei yhdelläkään murhaajalla ole iankaikkista elämää, joka hänessä pysyisi.
16. Siitä me olemme oppineet tuntemaan rakkauden, että hän antoi henkensä meidän puolestamme. Meidänkin tulee antaa henkemme veljiemme puolesta.
17. Jos joku, jolla on maallista omaisuutta, näkee veljensä olevan puutteessa mutta sulkee häneltä sydämensä, kuinka Jumalan rakkaus pysyisi hänessä? (1. Joh. 3.)


(Novum jae jakeelta etenevä kommentaari: 1Joh. 3:11-17)
11.Emme voi odottaa osaksemme rakkautta maailman taholta (j. 13), mutta kristittyjen parissa keskinäisen rakkauden tulee vallita. Tämän he olivat kuulleet jo alusta lähtien. Se oli ensimmäisiä asioita, joita heille uskovina teroitettiin, ja sitä oli toistettu yhä uudelleen. Evankeliumi ei ainoastaan pelasta, vaan se myös yhdistää ihmiset Kristuksessa. Se luo heihin sen rakkauden, joka ilmestyi hänessä. Tähän rakkauteen sisältyvät kaikki Hengen hedelmät ja se täyttää Jumalan lain.
12."Kain" on esimerkki rakkaudettomasta veljestä. "Pahat teot" ilmentävät luonnetta, joka nauttii siitä, mikä on pahaa. Vanhurskaus ärsyttää aina sellaisia ihmisiä, jotka iloitsevat pahuudesta, ja nuo tunteet ilmenevät ennemmin tai myöhemmin tekoina. Teot osoittavat, kenelle ihminen kuuluu ja kehen hän on sitoutunut. Kain osoitti henkisen sukulaisuutensa pahan kanssa surmaamalla veljensä.
13.Koska maailma on sitä mitä se on, se tulee aina vihaamaan Jumalan omia. Jeesus sanoi tämän aivan selvästi (Joh 15:18-21). Siksi tätä vihaa ei ole tarpeen hämmästellä. 2:15-19:n mukaan Johannes sisällyttää käsitteeseen "maailma" kaikki antikristukset, jotka erityisesti yrittävät rikkoa kristittyjen yhteyttä. Kainin henki on luonteenomainen hänen moraalisille jälkeläisilleen. "Jos" kuvaa vihaa tosiasiana eikä pelkkänä mahdollisuutena.
14.Vihatkoon maailma - "me rakastamme". Rakkaus veljiä kohtaan antaa myös tietoisuuden siitä, että meillä on iankaikkinen elämä. Johannes samaistuu lukijoihinsa tässä vakuutuksessa. "Me tiedämme" ilmaisee jotakin todellista. Kristityksi tuleminen ei merkitse enempää eikä vähempää kuin ylösnousemusta, herättämistä hengellisestä kuolemasta iankaikkiseen elämään (Joh 5:24). Rakkautta sanotaan Raamatussa Hengen ensimmäiseksi hedelmäksi (Gal 5:22), oikean uskon merkiksi (Gal 5:6) ja suurimmaksi niistä kolmesta, jotka pysyvät (usko, toivo ja rakkaus). Ilman sitä me emme ole mitään (1 Kor 13:2,8,13). Ne, jotka eivät rakasta, ovat pimeydessä (2:9,11).
15.Rakkaus ja viha ovat toisensa poissulkevia, samoin kuin valo ja pimeys, elämä ja kuolema. Johannes toteaa, että rakkauden puuttuminen on osoitus hengellisestä kuolemasta. Johannes ei tarkoita sitä, ettei murhaajalla olisi mahdollisuutta tehdä parannusta ja pelastua. Hän sanoo vain yleisesti, ettei yhdelläkään murhaajalla ole osuutta iankaikkiseen elämään. Koska asia on niin, myöskään veljeään vihaavalla ei ole iankaikkista elämää, koska vihaaminen on yhtä vakava rikkomus kuin murhaaminen. Vrt. Matt 5:21 ss. Viha on murhaamista, sillä ihminen toivoo kuolemaa vihaamalleen henkilölle. Motiivi on olemassa, vaikka tekoa ei suoritettaisikaan, ja Jumala tuomitsee vaikuttimetkin.
16.Tämä on sitä rakkautta, jonka tulee olla Jumalan lasten tuntomerkkinä. Kristitty on todellakin kokenut mitä rakkaus on, nimittäin siinä, kun Kristus kuoli syntisten puolesta. Suurempaa todistusta rakkaudesta ei voi olla. Vrt. Room 5:6-8. Viha ilmeni Kainin veljesmurhana, kun taas rakkaus ilmeni Kristuksen uhrikuolemana meidän puolestamme. Me emme voi antaa sijaisuhria toisten puolesta, mutta Kristuksen teko asetettiin uskovan mittapuuksi rakkauden osoittamisessa.
17.Olisi aivan väärin luulla, että todellista rakkautta voi osoittaa vain tekemällä suuria ja merkittäviä tekoja, kuten esimerkiksi antamalla henkensä. Suurempi sulkee sisäänsä pienemmän. Oikean rakkauden koetuksia eivät niinkään ole sankarilliset teot kuin jokapäiväiset uhraukset. "Hyvyys (bios)", oikeastaan 'elämä', tässä 'elämän tarpeet, omaisuus'. "Nähdä (theèreè)", ei vain luoda pikainen silmäys johonkin. vaan katsoa niin tarkkaan, että ymmärtää mistä on kysymys.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti