Osa 5. Valossa vaeltaminen
Tämä on se
sanoma, jonka olemme häneltä kuulleet ja jonka julistamme teille: Jumala on
valo, hänessä ei ole mitään pimeyttä.
6. Jos
sanomme, että meillä on yhteys hänen kanssaan, mutta vaellamme pimeydessä, me
valehtelemme emmekä toimi totuuden mukaan.
7. Mutta jos
me vaellamme valossa, niin kuin hän on valossa, meillä on yhteys keskenämme ja
Jeesuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.
8. Jos
sanomme, ettei meillä ole syntiä, me eksytämme itsemme eikä totuus ole meissä.
9. Jos me
tunnustamme syntimme, niin Jumala, joka on uskollinen ja vanhurskas, antaa
meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
10. Jos
sanomme, ettemme ole tehneet syntiä, teemme hänestä valehtelijan eikä hänen
sanansa ole meissä. (1. Joh. 1.)
(Novum
jae jakeelta etenevä kommentaari: 1Joh. 1:5-10)
Valkeudessa
vaeltaminen
5.Johanneksen
kirjoituksissa käytettyihin kolmeen ilmaisuun Jumalasta tiivistyy tietyllä
tavalla koko evankeliumi: a. Jumala on Henki (Joh 4:24); b. Jumala on vaikeus
(1 Joh 1:5) ilmestyessään ihmisille; c. Jumala on rakkaus (4:8,16) lunastavansa
ja parantavassa pelastustyössään. Valo ja pimeys kuvaavat hengellisessä
mielessä vastakkaisuuksia: pyhyyttä ja syntiä. Jumala on vaikeus, ja valon
olemukseen kuuluu ilmaista itsensä, näkyä. Mutta vaikeus ei voi ilmestyä
sellaiselle, joka ei kykene ottamaan sitä vastaan. Jumala on ilmoittanut itsensä
näkyvän maailman välityksellä, mutta ei sille. Ilmoitus voi kohdistua vain
olentoihin, jotka pystyvät valitsemaan. He voivat joko hyväksyä ja ottaa
vastaan tai hylätä saamansa ilmoituksen Jumalasta.
6.Sen, joka
sanoo olevansa Kristuksessa, tulee elää kristitylle sopivalla tavalla.
Tunnustuksen ja elämän on oltava sopusoinnussa keskenään. Sana
"vaeltaa" ilmaisee yksittäisten tekojen lisäksi sitä, mitä ihminen
jatkuvasti tekee, elämäntapaa. Valolla ja pimeydellä ei ole mitään yhteistä.
Pimeys tuo mieleen itsekkyyden valtapiirin, kun taas valo kuvastaa Jumalan
mielenlaatua. Se, joka sanoo elävänsä Jumalan yhteydessä mutta ei elä sellaista
elämää, jolle vaikeus on tunnusomaista, pettää itseään. Hän on valehtelija.
7.Valkeudessa
vaeltaminen" tarkoittaa elämistä Jumalassa, joka on vaikeus. (Vrt. 1 Tim
6:16). Ilman jatkuvaa yhteyttä Jumalan kanssa ei voi myöskään olla todellista
kristittyjen yhteyttä. Tässä ei puhuta siitä vanhurskauttamisesta, jonka
Kristus teki mahdolliseksi verellään yhdellä kertaa kaikille, vaan jatkuvasta
puhdistumisesta (verbi on preesensmuodossa), joka uskovassa tapahtuu, kun hän
vaeltaa valkeudessa ja on yhteydessä Jumalan ja pyhien kanssa. Yhteys muihin
uskoviin voi olla jumalasuhteemme mittari.
8.Tässä
toistetaan ja jatketaan jakeen 6 ajatusta. Itsensä pettäminen on vielä pahempaa
kuin valehteleminen (j. 6). Itsepetos johtaa tuhoon, ellei ihminen itse ymmärrä
erehdyksiään ja tee parannusta. "Synti" on se syy, joka aiheuttaa
yksittäiset tekosynnit. Tässä ei kysymys ole aiemmin, kääntymättömänä tehdyistä
synneistä, vaan kristityn tämänhetkisestä hengellisestä tilasta ja asemasta.
Sana »synti» on tässä yksikkömuodossa, kun taas »syntimme» jakeessa 9 on
monikossa. Synti tässä mielessä kuvastaa vanhan ihmisen turmelusta. Valkeudessa
vaeltamisen kannalta on välttämätöntä tunnustaa tarvitsevansa jatkuvaa
puhdistusta.
9.Pelkällä
ulkonaisella tunnustamisella sinänsä ei ole paljonkaan arvoa. Ratkaisevaa on
ihmisen asenne, hänen suhtautumisensa tunnustamaansa syntiin. Syntien
tunnustaminen merkitsee, että Jumalalle kerrotaan kaikki. Tämä ei tarkoita
sitä, että voisimme puhua hänelle sellaista, mitä hän ei jo tiedä, mutta kaiken
tunnustaminen vaikuttaa meihin itseemme vapauttavasti. Rehellisessä
tunnustuksessa koetaan vapautus.
10.Eksyttäjät
väittivät suuren tietonsa nojalla päässeensä synnin tekemisen kiusauksenkin
yläpuolelle. Sellaisen sanominen on sekä valhetta (j. 6) että itsensä
pettämistä (j. 8). Näin väittämällä teemme Jumalankin valehtelijaksi. Se
osoittaa, ettemme ole avautuneet hänen sanalleen ja ottaneet sitä vastaan.
Raamatun sana on nimittäin aivan toista mieltä (1 Kun 8:46; Ps 14:3; Saarn
7:21; Jes 53:6; 64:6).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti